BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Ordonanta de Urgenta nr. 69

publicata in Monitorul Oficial nr. 883 din 28 septembrie 2004, pentru modificarea si completarea Legii nr.192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura

 

 

Avand in vedere necesitatea adoptarii rapide a unui cadru juridic in conformitate cu Reglementarile UE, clarificarea structurilor si responsabilitatilor institutionale, inclusiv a intaririi activitatilor de control, cazuri extraordinare care determina adoptarea unei reglementari urgente in domeniul pescuitului si acvaculturii,

In temeiul art. 115, alin. (5) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta:

Art.I. Legea nr.192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627 din 2 septembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 2 se completeaza si va avea urmatorul cuprins:

“Art.2. – Obiectivele prezentei legi sunt:

a) urmarirea unei exploatari durabile a resurselor acvatice vii din bazinele piscicole naturale, favorizand dezvoltarea durabila si adoptarea masurilor necesare pentru a conserva si regenera aceste resurse si ecosistemele acvatice;

b) protejarea resurselor acvatice vii, care se gasesc in zone protejate, in conformitate cu reglementarile specifice in acest domeniu;

c) dezvoltarea activitatii de acvacultura;

d) promovarea formarii profesionale a personalului din domeniul pescaresc;

e) stimularea asocierii;

f) stimularea consumului produselor pescaresti, in special al celor excedentare si/sau subexploatate;

g) stimularea comertului responsabil, care sa contribuie la conservarea resurselor acvatice vii;

h) imbunatatirea calitatii produselor pescaresti, transparenta pietei si informarea consumatorului;

i) stimularea cercetarii stiintifice in domeniul pescaresc;

j) activitatile de protectie a resurselor acvatice vii, desfasurate in perimetrul Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”, care se supun si reglementarilor specifice ale acesteia.”

2. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“Art.7. – (1) Strategia in domeniul protectiei resurselor acvatice vii si pescuitului in bazinele piscicole naturale, precum si in bazinele piscicole amenajate, a acvaculturii si valorificarii productiei, indiferent de forma de proprietate sau administrare, se elaboreaza de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura si se aproba de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Ministerul Mediului si Gospodarii Apelor.

(2) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Ministerul Mediului si Gospodarii Apelor finanteaza cheltuielile privind realizarea obiectivelor si actiunilor prevazute in strategie.”

3. Dupa titlul I “Dispozitii generale” se introduce titlul I1 cu urmatorul cuprins:

“Titlul I 1

Reorganizarea sectorului pescaresc

“Art.71. - Pentru elaborarea si implementarea strategiei si politicilor privind administrarea si protejarea resurselor acvatice vii existente in apele maritime si continentale, privind administrarea amenajarilor piscicole si privind piata produselor pescaresti, se infiinteaza Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura, institutie publica, cu personalitate juridica, ca organ de specialitate in subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, finantata integral de la bugetul de stat.

Art.72. - Sediul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura este in municipiul Bucuresti si este asigurat de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.

Art.73. - Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura are urmatoarele atributii principale si responsabilitati:

a) elaboreaza strategia si politicile necesare in domeniul pescuitului si acvaculturii;

b) coordoneaza si monitorizeaza activitatea de pescuit si acvacultura;

c) stabileste metodologia de evaluare a resurselor acvatice vii si a cotelor anuale admisibile de pescuit ;

d) tine Registrul unitatilor de productie din acvacultura;

e) aproba preturile de pornire a licitatiei pentru concesionarea resurselor acvatice vii si a terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile piscicole, propuse de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol;

f) elaboreaza proiecte de reglementari in domeniul pescuitului si protectiei resurselor acvatice vii, in conformitate cu obligatiile asumate de Romania prin semnarea acordurilor de aderare la conventiile si organismele internationale;

g) coordoneaza si monitorizeaza privatizarea societatilor comerciale cu profil piscicol si concesionarea terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile piscicole aflate in portofoliul Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol;

h) desfasoara activitati de control privind respectarea legislatiei in domeniu prin Inspectia Piscicola, institutie publica cu personalitate juridica;

i) tine Fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit;

j) colaboreaza cu ministerele si organele de specialitate, cu autoritatile administratiei publice locale si cu alte organisme interne si internationale implicate in activitatea de pescuit si acvacultura.

Art.74. - Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura este condusa de un presedinte cu rang de director general numit prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.

Art.75. - Organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura, patrimoniul, mijloacele de transport specializate, precum si numarul maxim de posturi se aproba prin hotarare a Guvernului.

Art.76. - Personalul din cadrul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura este format din functionari publici si personal contractual.

Art.77. - Salarizarea personalului din cadrul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura se face potrivit prevederilor legale.

Art.78. - Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale.

4. Alineatele (2) si (3) ale articolului 9 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

“(2) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol se subroga Agentiei Domeniilor Statului in ceea ce priveste drepturile si obligatiile ce rezulta din contractele incheiate de Agentia Domeniilor Statului cu agenti contractanti ce detin in exploatare sau administrare amenajari piscicole.

(3) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol preia, cu titlu gratuit, actiunile pe care Agentia Domeniilor Statului le detine la societatile comerciale cu profil piscicol, precum si terenurile detinute de Agentia Domeniilor Statului aflate sub luciu de apa, in baza unui Protocol de predare-preluare aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.”

5. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“Art.10. – (1) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol are urmatoarele atributii principale:

a) aplica strategia nationala in ce priveste protejerea resurselor acvatice vii si exploatarea durabila a acestora;

b) raspunde de exploatarea durabila, prin pescuit, a resurselor acvatice vii administrate, la nivelul cotelor alocate prin captura totala admisibila;

c) privatizeaza societatile comerciale cu profil piscicol si/sau amenajarile piscicole pe care le are in portofoliu;

d) concesioneaza terenurile pe care sunt amplasate amenajarile piscicole din domeniul public sau privat al statului;

e) concesioneaza resursele acvatice vii din bazinele piscicole naturale;

f) elaboreaza caietele de sarcini in vederea privatizarii si/sau concesionarii;

g) propune Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura preturile de pornire a licitatiei pentru concesionarea resurselor acvatice vii si a terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile piscicole si le supune spre aprobare;

h) indeplineste functia de organism intermediar pentru Programul operational sectorial pentru pescuit prin realizarea unor atributii delegate de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in baza unor acorduri interinstitutionale;

i) desfasoara orice alte activitati stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare.

(2) Ceilalti administratori ai statului, pentru resurse acvatice vii, indeplinesc, atributiile prevazute la alineatul (1), fiecare in zona lor de administrare, conform competentelor specifice.”

6. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

“Art. 11 - (1) Veniturile incasate de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol se vireaza semestrial la bugetul de stat dupa deducerea cheltuielilor proprii aprobate prin bugetul de venituri si cheltuieli.

(2) Constituie venituri incasate de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol urmatoarele:

a) venituri din incasarea redeventei, conform contractelor de concesionare a resurselor acvatice vii, a terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile piscicole, a bunurilor, a activitatilor si a serviciilor specifice;

b) venituri incasate din vanzarea actiunilor emise de societatile comerciale aflate in portofoliul Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol;

c) venituri incasate din vanzarea activelor cu destinatie piscicola din patrimoniul Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol;

d) tarife pentru desfasurarea activitatii de acvacultura in bazinele piscicole naturale;

e) venituri obtinute din contracte de arenda, precum si cele obtinute in baza altor contracte;

f) venituri provenite din activitati comerciale;

g) venituri din dobanzi bancare;

h) venituri din dividende;

i) venituri realizate din vanzarea caietelor de sarcini si a dosarelor de prezentare;

j) venituri din chirii;

k) alte venituri.

(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol se asigura integral din venituri proprii.

(4) Constituie cheltuieli ale Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol urmatoarele:

a) cheltuieli pentru finantarea programelor de populare si repopulare;

b) cheltuieli pentru finantarea activitatii de cercetare, pentru protectia resurselor acvatice vii, pentru stabilirea capturilor totale admisibile, pentru studii de promovare si marketing a produselor piscicole;

c) cheltuieli pentru finantarea construirii infrastructurii necesare pescuitului;

d) cheltuieli legate de plata onorariilor pentru consultanti, cabinete sau societati profesionale de avocatura;

e) cheltuieli aferente lansarii ofertei de vanzare pe piata de capital, inclusiv comisioanele si taxele;

f) costuri implicate de inchiderea operationala, reorganizarea si/sau lichidarea societatilor comerciale cu profil piscicol;

g) plata rapoartelor de evaluare, cheltuieli de publicitate, taxe notariale, taxe de registru, taxe judiciare si de timbru, taxe pentru avize de mediu;

h) cheltuieli pentru inregistrarea transferului actiunilor de la Agentia Domeniilor Statului la Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol;

i) sumele platite efectiv cumparatorilor in executarea garantiilor acordate acestora si/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretentiilor formulate de cumparatori;

j) sumele platite efectiv concesionarilor in executarea contractelor de concesiune cu titlu de despagubiri pentru nerespectarea obligatiilor de mediu, si/sau cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretentiilor formulate de acestia;

k) cheltuieli cu asigurarile;

l) sumele platite efectiv tertilor in vederea pregatirii procesului de concesionare;

m) cheltuieli corespunzatoare intocmirii balantei terenurilor, stabilirii bonitatii terenurilor pe clase de calitate, in vederea calcularii redeventei, pentru verificarea respectarii tehnologiilor, alte impozite si taxe;

n) cheltuieli pentru preluarea, transportul, depozitarea, conditionarea si valorificarea redeventei in natura;

o) alte cheltuieli prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.

(5) Sumele ce se vireaza la bugetul de stat se stabilesc ca diferenta intre veniturile totale incasate efectiv pana la finele semestrului si cheltuielile totale efective pentru aceeasi perioada.

(6) Virarea sumelor calculate conform alin.(5) se efectueaza in termen de 30 de zile de la data expirarii semestrului incheiat.

(7) Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol are obligatia sa deruleze fondurile rezultate din activitatile desfasurate prin conturi deschise la trezoreria statului.

(8) Bugetul de venituri si cheltuieli al Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol se aproba prin hotarare a Guvernului.”

7. Articolul 12 se abroga.

8. Articolele 131 si 132 se modifica si vor avea urmatorul cuprins :

„Art. 131. - (1) Licenta de pescuit este un document, netransmisibil, emis de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura pe baza datelor inregistrate in Fisierul navelor si ambarcatiunilor de pescuit, care da dreptul unei nave/ambarcatiuni sa desfasoare activitatea de pescuit comercial, si care va cuprinde date privind proprietarul, sau, dupa caz, administratorul navei/ambarcatiunii, caracteristicile tehnice ale acesteia, zona de pescuit, metodele, uneltele si echipamentele de pescuit prevazute la bord, precum si perioada de valabilitate.

(2) In cazul transmiterii proprietatii navei/ambarcatiunii, in termen de 30 de zile de la data transmiterii, noul proprietar va comunica Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura schimbarea proprietarului, in vederea eliberarii unei noi licente de pescuit.

(3) Neutilizarea licentei de pescuit pe o durata de 60 de zile, fara o cauza justificata, in timpul perioadei sale de valabilitate, va fi considerata ca o renuntare a titularului la activitatea de pescuit, procedandu-se la excluderea definitiva a navei/ambarcatiunii din fisier.

(4) Navele si ambarcatiunile de pescuit au obligatia de a avea la bord licenta de pescuit.

Art. 132. - (1) Autorizatia de pescuit in scop comercial si/sau recreativ/sportiv este un document eliberat de administratorii resurselor acvatice vii si va contine date referitoare la identificarea navei/ambarcatiunii, perioada de valabilitate, zona de pescuit, modalitatea de pescuit si cota alocata pe specii.

(2) Un ansamblu de nave/ambarcatiuni cu aceleasi caracteristici si care activeaza in aceeasi zona de pescuit va putea primi o autorizatie colectiva de pescuit.

(3) Autorizatia de pescuit in scop comercial se va elibera si in cazul exercitarii activitatii de pescuit in ape ce nu apartin jurisdictiei sau suveranitatii romane de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in conformitate cu prevederile acordurilor internationale incheiate de Romania.

(4) Detinatorii autorizatiilor de pescuit in scop comercial si/sau recreativ/sportiv sunt obligati sa marcheze zonele care fac obiectul acestora, in termen de 30 de zile de la data eliberarii autorizatiilor, sub controlul administratorului resurselor acvatice vii.

(5) Capturarea reproducatorilor din bazinele piscicole naturale, necesari activitatilor de reproducere artificiala din amenajarile piscicole, se face in baza unei autorizatii speciale eliberate de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura, cu acordul administratorului resurselor acvatice vii.”

9. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 22. – Administratorii si beneficiarii dreptului de pescuit exercita cu personal specializat paza resurselor acvatice vii, a exploatarii acestora, controlul activitatilor de pescuit, combaterea pescuitului ilegal, furturilor, distrugerilor si degradarilor.”

10. Dupa articolul 22, se introduc articolele 221, 222 si 223 cu urmatorul cuprins:

„Art. 221. – Personalul de paza este dotat, in conditiile legii, cu armament si echipament corespunzator.

Art. 222. –In timpul exercitarii atributiilor de serviciu, personalul de paza este asimilat personalului care indeplineste o functie ce implica exercitiul autoritatii publice.

Art. 223. – La nivelul structurilor teritoriale proprii, organizarea activitatii de paza este reglementata prin statutul administratorilor.”

11. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins :

„Art. 26. – Unitatile de politie, ale Politiei de frontiera si ale Jandarmeriei sprijina actiunile de paza a resurselor acvatice vii, potrivit atributiilor ce le revin in temeiul legii.”

12. Articolul 28 se abroga.

13. Articolul 30 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 30. – (1) Licentierea agentilor economici care desfasoara activitate de acvacultura, se face conform prezentei ordonante de urgenta, de catre Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura.

(2) Agentii economici care poseda autorizatie de pescuit in scop comercial in bazinele piscicole naturale in care se poate desfasura si activitate de acvacultura, pot desfasura aceasta activitate, la cerere, in baza unei licente de acvacultura si a platii unui tarif anual, al carei nivel se stabileste in baza productivitatii naturale, platit administratorilor resurselor acvatice vii.

(3) Productivitatea naturala a bazinelor piscicole naturale in care se poate practica acvacultura se stabileste de o institutie de cercetare de profil, in baza studiilor efectuate si se aproba de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura.

(4) In cadrul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura se infiinteaza Registrul unitatilor de productie din acvacultura, cu caracter administrativ, care va cuprinde toate unitatile si instalatiile folosite pentru activitatea de acvacultura. In registru se vor mentiona date privind proprietarul sau administratorul unitatii, date tehnice de constructie si functionare precum si speciile cultivate.

(5) Unitatile de productie incluse in Registrul unitatilor de productie din acvacultura vor primi licenta de acvacultura pentru o perioada determinata, eliberata de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura.

(6) Orice modificare privind schimbarea proprietarului sau administratorului precum si modificarile privind capacitatea de productie, si speciile cultivate, trebuie comunicata, in termen de 30 de zile de la data modificarii survenite, Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura, in vederea reactualizarii registrului si eliberarii unei noi licente de acvacultura, dupa caz.”

14. Articolul 351 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 351. – Introducerea in cultura a speciilor de pesti sau de alte vietuitoare acvatice noi, provenite din import, se face cu avizul prealabil al Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura si al autoritatii publice centrale pentru protectia mediului si gospodaririi apelor.”

15. Articolul 3825 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 3825 (1) Anual, la propunerea Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura, prin ordin comun al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului mediului si gospodaririi apelor se vor stabili, perioadele si zonele de prohibitie a pescuitului, precum si zonele de protectie a resurselor acvatice vii.

2) Perioadele si zonele de prohibitie se stabilesc cu respectarea prevederilor cuprinse in anexele nr.1 si 2 la prezenta lege.

3) In zonele de protectie pot fi incluse zone de reproducere, de hranire si/sau de iernare ale unor specii de pesti si alte vietuitoare acvatice cu valoare economica si/sau ecologica deosebite, sau aflate in pericol.

4) In zonele de protectie, sunt interzise total sau partial activitatea de pescuit, lucrarile hidrotehnice sau activitatile economice care pun in pericol echilibrul ecosistemelor acvatice protejate, cu exceptia pescuitului in scop stiintific si a masurilor de prevenire a inundatiilor.

5) Zonele de protectie se aproba de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura la propunerea administratorilor resurselor acvatice vii din domeniul public.

6) Pentru apele care constituie frontiera de stat, perioadele de prohibitie, regulile de pescuit, precum si zonele de protectie a resurselor acvatice vii se stabilesc in concordanta cu conventiile internationale incheiate cu statele riverane.

7) Persoanele fizice sau juridice, care folosesc apele din domeniul public in alte scopuri decat cel piscicol, sunt obligate sa ia masurile necesare pentru a impiedica perturbarea regimului hidrologic natural, distrugerea habitatelor speciilor de flora si fauna, precum si absorbtia resurselor acvatice vii prin statiile de pompare.

8) Administratorii si beneficiarii resurselor acvatice vii din bazinele piscicole naturale au obligatia sa execute lucrari pentru protectia si refacerea habitatelor naturale

16. Articolele 551 – 554 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

“Art. 551. - Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 la 10.000.000 de lei:

a) plasarea uneltelor de pescuit fixe sau in deriva pe mai mult de doua treimi din latimea raurilor sau a canalelor;

b) utilizarea setcilor sau avelor, de orice fel, in cadrul complexului lagunar Razelm-Sinoe, in ghiolurile Belciuc-Erenciuc si in lacurile litorale;

c) nemarcarea uneltelor de pescuit sau a zonelor de pescuit;

d) neducerea la indeplinire la termenele si in conditiile stabilite, a masurilor dispuse de catre inspectorul piscicol.

Art. 552. - Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 la 30.000.000 de lei:

a) oprirea, abaterea apelor curgatoare sau scurgerea apei totala/ partiala din bazinele piscicole amenajate, fara acordul administratorului, proprietarului sau detinatorului folosintei piscicole;

b) introducerea in bazinele piscicole naturale sau bazinele piscicole amenajate, fara avizul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura a speciilor, raselor sau hibrizilor de resurse acvatice vii, altele decat cele existente;

c) lipsa licentei pentru desfasurarea activitatii de acvacultura.

Art. 553. - Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 16.000.000 la 32.000.000 de lei:

a) retinerea la bord, transbordarea, descarcarea sau comercializarea exemplarelor sub dimensiunea minima legala;

b) pescuitul lostritei fara autorizatie speciala eliberata de administratorul resurselor acvatice vii;

c) refuzul de a permite accesul personalului autorizat pentru controlul navelor/ambarcatiunilor, autovehiculelor, in unitatile de acvacultura, precum si in perimetrul bazinelor piscicole exploatate prin pescuit recreativ/sportiv sau comercial;

d) neinscrierea sau stergerea numarului de identificare a navelor/ambarcatiunilor de pescuit, precum si a navelor/ambarcatiunilor auxiliare de pescuit.

Art.554. - Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneza cu amenda de la 30.000.000 la 40.000.000 de lei:

a) distrugerea sau degradarea din culpa a digurilor, barajelor si canalelor, a taluzurilor si malurilor, a instalatiilor hidrotehnice aferente amenajarilor piscicole;

b) distrugerea sau degradarea din culpa a trecatoarelor pentru pesti, a toplitelor si a cascadelor podite;

c) distrugerea, degradarea sau micsorarea din culpa a zonelor de protectie perimetrala a bazinelor piscicole amenajate;

d) neinstalarea sau distrugerea dispozitivelor care impiedica intrarea pestilor in sistemele de alimentare cu apa, irigatii, precum si in instalatiile hidroenergetice;

e) neluarea, la constructia sau golirea lacurilor de acumulare, a masurilor pentru curatarea zonelor de pescuit si pentru protejarea si salvarea resurselor acvatice vii;

f) aruncarea sau depozitarea rumegusului, deseurilor menajere si zootehnice si a oricaror materii si materiale, produse si substante poluante pe malurile raurilor, paraielor, lacurilor, baltilor si bazinelor piscicole amenajate;

g) pescuitul cu momeli metalice si cu pesti artificiali in raurile populate cu lostrita;

h) prinderea pestelui cu unelte de plasa si cu pripoane in raurile si lacurile din zona de munte precum si in raurile colinare si de ses cu exceptia Dunarii si Prutului.

i) pescuitul in scop comercial pe cursul unei ape curgatoare in zona de 500 metri aval de baraj;

j) neexecutarea lucrarilor pentru protectia si refacerea habitatelor naturale ale resurselor acvatice vii.”

17. Articolul 561 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„ Art. 561. – (1)Urmatoarele fapte constituie infractiune si se sanctioneza cu amenda de la 50.000.000 la 100.000.000 de lei:

a) lipsa licentei de pescuit pentru nave si ambarcatiuni si/sau a autorizatiei de pescuit;

b) producerea, importul, comercializarea, detinerea sau folosirea la pescuit de catre persoanele neautorizate a navoadelor, voloacelor, a setcilor, avelor, prostovoalelor, varselor, vintirelor, precum si altor tipuri de unelte de pescuit comercial;

c) pescuitul cu unelte de pescuit avand ochiul de plasa sub dimensiunile minime prevazute de lege;

d) reducerea debitului si a volumului de apa in amenajarile piscicole , in scop de furt, respectiv pentru pescuit ilegal;

e) inchiderea, obturarea, bararea cu garduri pescaresti sau cu unelte de pescuit de orice fel a canalelor si a garlelor de legatura cu lacurile, baltile sau terenurile inundate, de catre persoane neautorizate;

f) furtul de peste prin orice mijloace si metode din amenajarile piscicole.

(2) Tentativa se pedepseste.”

18. Dupa articolul 561 se introduce articolul 562 cu urmatorul cuprins:

„Art. 56(2). – (1)Urmatoarele fapte constituie infractiune si se sanctioneaza cu amenda penala de la 300.000.000 la 800.000.000 lei:

a) pescuitul in scop comercial, in bazinele piscicole naturale, prin orice metode si mijloace, a pestilor sau a altor vietuitoare acvatice, in perioada de prohibitie, precum si distrugerea icrelor embrionate de peste din zonele de reproducere naturala;

b) producerea, importul, confectionarea, detinerea, sau comercializarea uneltelor de pescuit din plasa monofilament;

c) pescuitul cu ostia, sulita, tepoaica si cu orice alte unelte intepatoare si agatatoare, prin greblare sau harponare;

d) pescuitul sau omorarea deliberata a mamiferelor marine;

e) pescuitul electric neautorizat, pescuitul cu materiale explozive, pescuitul cu substante toxice si narcotice de orice fel, pescuitul cu unelte de plasa monofilament, precum si folosirea armelor de foc in scopul omorarii pestilor sau a vietuitoarelor acvatice;

f) pescuitul sturionilor sau a lostritei sub dimensiunile legale in alt scop decat pentru repopulare;

g) detinerea, transportul sau comercializare ilegala a pestelui, icrelor si produselor din peste, fara documente legale.

(2) Tentativa se pedepseste.

(3) Urmarirea si judecarea infractiunilor prevazute la alin. (1) se fac in regim de urgenta, potrivit dispozitiilor codului de procedura penela privind urmarirea si judecarea infractiunilor flagrante.”

19. Articolul 571 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 571. - Cand infractiunile prevazute la art.56(1) si art.56(2) sunt savarsite de persoane cu atributii de constatare a contraventiilor si infractiunilor, la prezenta lege, pedepsele se dubleaza.”

20. Articolul 611 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 611. – (1) Cuantumul despagubirilor datorate pentru pagube cauzate resurselor acvatice vii prin infractiuni/contraventii se stabileste de experti, se hotaraste de instantele judecatoresti si revine dupa caz, bugetului de stat si/sau administratorilor resurselor acvatice vii din bazinele piscicole naturale, si/sau proprietarilor/detinatorilor bazinelor piscicole amenajate .

(2) Pentru stabilirea despagubirilor datorate pentru pagube cauzate resurselor acvatice vii, prin contraventii/infractiunii savarsite in perioada de prohibitie, in perimetrul rezervatiilor sau al bazinelor piscicole amenajate, se va avea in vedere triplul pretului de piata, pe specii, pentru peste si alte vietuitoare acvatice, din ziua si zona in care s-a savarsit fapta.”

21. Articolul 621 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 621. – (1) Sunt supuse confiscarii uneltele si ambarcatiunile de pescuit, mijloacele de transport, armele de foc si orice alte bunuri care au fost folosite la savarsirea faptei.

(2) Bunurile rezultate din savarsirea contraventiei/infractiunii, constand in peste, icre, alte vietuitoare si produse acvatice, sunt, de asemenea, supuse confiscarii.

(3) In cazurile de confiscare a bunurilor prevazute la alin. (1) si alin. (2) organele de constatare dispun, prin documentul incheiat, valorificarea lor in conditiile legii.”

22. Articolul 631 se modifica si va avea urmatorul cuprins:

„Art. 631. –Constatarea faptelor ce constituie contraventii sau infractiuni si aplicarea sanctiunilor contraventionale la prezenta Lege, se face de catre personalul cu drept de control din cadrul Inspectiei Piscicole, de personalul abilitat din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, de personalul cu drept de control al Garzii Nationale de Mediu si de catre personalul cu drept de control din cadrul Administratiei Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”, pentru zona sa de responsabilitate, precum si de catre persoanele imputernicite prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.”

23. La Anexa nr. 4 punctele 3, 4, 5, 6 se abroga.

24. Punctul 7 al Anexei nr.4 va avea urmatorul cuprins:

„7. Metodele de pescuit, uneltele de pescuit si dimensiunile minime ale ochiurilor plaselor folosite la confectionarea uneltelor de pescuit se stabilesc, anual, prin ordinul de prohibitie.”

„Art. II. (1) Prevederile articolului 75 se duc la indeplinire in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

(2) Prevederile alin. (3) al art. 9 se duc la indeplinire in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.”

“Art. III. In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului proiect de ordonanta de urgenta, prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale, se va stabili modul de atribuire si modelul autorizatiilor si permiselor de pescuit, la propunerea Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura.”

„Art. IV. Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura, stabileste, in termen de 6 luni de la intrarea in vigoarea a prezentului proiect de ordonanta de urgenta, modul de operare a Registrului unitatilor de productie din acvacultura, criteriile si conditiile de acordare a licentei de acvacultura precum si perioada de valabilitate a acesteia.”

„Art. V. Legea nr.192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.627 din 2 septembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta ordonanta de urgenta, se va republica dandu-se textelor o noua numerotare.”