BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Ordonanta
de Urgenta nr. 69
publicata in Monitorul Oficial nr. 883
din 28 septembrie 2004, pentru modificarea si completarea Legii nr.192/2001
privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura
Avand in vedere necesitatea adoptarii
rapide a unui cadru juridic in conformitate cu Reglementarile
UE, clarificarea structurilor si responsabilitatilor institutionale, inclusiv a intaririi
activitatilor de control, cazuri extraordinare care
determina adoptarea unei reglementari urgente in domeniul pescuitului si
acvaculturii,
In temeiul art. 115, alin. (5) din Constitutia
Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei
adopta prezenta ordonanta de urgenta:
Art.I. Legea nr.192/2001 privind fondul piscicol,
pescuitul si acvacultura, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 627 din 2 septembrie 2003, cu modificarile si completarile
ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2 se completeaza si va avea
urmatorul cuprins:
“Art.2. – Obiectivele prezentei legi sunt:
a) urmarirea unei exploatari
durabile a resurselor acvatice vii din bazinele piscicole naturale, favorizand dezvoltarea durabila si adoptarea masurilor
necesare pentru a conserva si regenera aceste resurse si ecosistemele acvatice;
b) protejarea resurselor acvatice vii, care se gasesc
in zone protejate, in conformitate cu reglementarile
specifice in acest domeniu;
c) dezvoltarea activitatii de
acvacultura;
d) promovarea formarii profesionale a personalului din domeniul pescaresc;
e) stimularea asocierii;
f) stimularea consumului produselor pescaresti,
in special al celor excedentare si/sau subexploatate;
g) stimularea comertului responsabil,
care sa contribuie la conservarea resurselor acvatice vii;
h) imbunatatirea calitatii
produselor pescaresti, transparenta pietei si informarea consumatorului;
i) stimularea cercetarii stiintifice in domeniul pescaresc;
j) activitatile de protectie
a resurselor acvatice vii, desfasurate in perimetrul Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”,
care se supun si reglementarilor specifice ale acesteia.”
2. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
“Art.7. – (1) Strategia in domeniul protectiei
resurselor acvatice vii si pescuitului in bazinele piscicole naturale, precum
si in bazinele piscicole amenajate,
a acvaculturii si valorificarii productiei,
indiferent de forma de proprietate sau administrare, se elaboreaza
de Agentia Nationala pentru
Pescuit si Acvacultura si se aproba de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
si Ministerul Mediului si Gospodarii Apelor.
(2)
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Ministerul Mediului si Gospodarii
Apelor finanteaza cheltuielile privind realizarea
obiectivelor si actiunilor prevazute
in strategie.”
3. Dupa titlul I “Dispozitii
generale” se introduce titlul I1 cu urmatorul
cuprins:
“Titlul I 1
Reorganizarea sectorului pescaresc”
“Art.71.
- Pentru elaborarea si implementarea strategiei si politicilor privind
administrarea si protejarea resurselor acvatice vii existente in apele maritime
si continentale, privind administrarea amenajarilor
piscicole si privind piata produselor pescaresti, se infiinteaza Agentia Nationala pentru Pescuit
si Acvacultura, institutie publica, cu personalitate
juridica, ca organ de specialitate in subordinea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, finantata integral de la bugetul de stat.
Art.72.
- Sediul Agentiei Nationale
pentru Pescuit si Acvacultura este in municipiul Bucuresti
si este asigurat de Ministerul Agriculturii, Padurilor
si Dezvoltarii Rurale.
Art.73.
- Agentia Nationala pentru
Pescuit si Acvacultura are urmatoarele atributii principale si responsabilitati:
a) elaboreaza strategia si politicile necesare in domeniul
pescuitului si acvaculturii;
b) coordoneaza si monitorizeaza
activitatea de pescuit si acvacultura;
c) stabileste metodologia de evaluare a resurselor acvatice
vii si a cotelor anuale admisibile de pescuit ;
d)
tine Registrul unitatilor de productie
din acvacultura;
e)
aproba preturile de pornire a licitatiei pentru
concesionarea resurselor acvatice vii si a terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile piscicole, propuse de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol;
f) elaboreaza proiecte de reglementari in domeniul pescuitului
si protectiei resurselor acvatice vii, in
conformitate cu obligatiile asumate de Romania prin semnarea acordurilor de aderare la conventiile si organismele internationale;
g) coordoneaza si monitorizeaza
privatizarea societatilor comerciale cu profil
piscicol si concesionarea terenurilor pe care sunt amplasate amenajarile piscicole aflate in portofoliul Companiei Nationale de Administrare a Fondului Piscicol;
h) desfasoara activitati de control
privind respectarea legislatiei in domeniu prin Inspectia Piscicola, institutie
publica cu personalitate juridica;
i)
tine Fisierul navelor si ambarcatiunilor
de pescuit;
j) colaboreaza cu ministerele si organele de specialitate, cu autoritatile administratiei
publice locale si cu alte organisme interne si internationale
implicate in activitatea de pescuit si acvacultura.
Art.74.
- Agentia Nationala pentru
Pescuit si Acvacultura este condusa de un presedinte
cu rang de director general numit prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale.
Art.75.
- Organizarea si functionarea Agentiei
Nationale pentru Pescuit si Acvacultura, patrimoniul,
mijloacele de transport specializate, precum si numarul
maxim de posturi se aproba prin hotarare a
Guvernului.
Art.76.
- Personalul din cadrul Agentiei Nationale
pentru Pescuit si Acvacultura este format din functionari
publici si personal contractual.
Art.77.
- Salarizarea personalului din cadrul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura se face potrivit
prevederilor legale.
Art.78.
- Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei Nationale pentru Pescuit
si Acvacultura se asigura de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii
Rurale.
4.
Alineatele (2) si (3) ale articolului 9 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(2)
Compania Nationala de Administrare a Fondului
Piscicol se subroga Agentiei Domeniilor Statului in
ceea ce priveste drepturile si obligatiile
ce rezulta din contractele incheiate de Agentia Domeniilor Statului cu agenti
contractanti ce detin in
exploatare sau administrare amenajari piscicole.
(3)
Compania Nationala de Administrare a Fondului
Piscicol preia, cu titlu gratuit, actiunile pe care Agentia Domeniilor Statului le detine
la societatile comerciale cu profil piscicol, precum
si terenurile detinute de Agentia
Domeniilor Statului aflate sub luciu de apa, in baza unui Protocol de predare-preluare
aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor
si dezvoltarii rurale.”
5.
Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
“Art.10.
– (1) Compania Nationala de Administrare a Fondului
Piscicol are urmatoarele atributii
principale:
a)
aplica strategia nationala in ce priveste
protejerea resurselor acvatice vii si exploatarea
durabila a acestora;
b) raspunde de exploatarea durabila, prin pescuit, a
resurselor acvatice vii administrate, la nivelul cotelor alocate prin captura totala
admisibila;
c) privatizeaza societatile
comerciale cu profil piscicol si/sau amenajarile
piscicole pe care le are in portofoliu;
d) concesioneaza terenurile pe care sunt amplasate amenajarile piscicole din domeniul public sau privat al
statului;
e) concesioneaza resursele acvatice vii din bazinele piscicole
naturale;
f) elaboreaza caietele de sarcini in vederea privatizarii si/sau concesionarii;
g)
propune Agentiei Nationale
pentru Pescuit si Acvacultura preturile de pornire a licitatiei
pentru concesionarea resurselor acvatice vii si a terenurilor pe care sunt
amplasate amenajarile piscicole si le supune spre
aprobare;
h) indeplineste functia de organism
intermediar pentru Programul operational sectorial
pentru pescuit prin realizarea unor atributii
delegate de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale,
in baza unor acorduri interinstitutionale;
i) desfasoara orice alte activitati
stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare.
(2) Ceilalti administratori ai statului, pentru resurse
acvatice vii, indeplinesc, atributiile
prevazute la alineatul (1), fiecare in zona lor de
administrare, conform competentelor specifice.”
6.
Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
“Art.
11 - (1) Veniturile incasate de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol se vireaza semestrial la bugetul de stat dupa
deducerea cheltuielilor proprii aprobate prin bugetul de venituri si
cheltuieli.
(2)
Constituie venituri incasate de Compania Nationala de Administrare a Fondului Piscicol urmatoarele:
a)
venituri din incasarea redeventei,
conform contractelor de concesionare a resurselor acvatice vii, a terenurilor
pe care sunt amplasate amenajarile piscicole, a
bunurilor, a activitatilor si a serviciilor specifice;
b)
venituri incasate din vanzarea
actiunilor emise de societatile
comerciale aflate in portofoliul Companiei Nationale
de Administrare a Fondului Piscicol;
c)
venituri incasate din vanzarea
activelor cu destinatie piscicola din patrimoniul
Companiei Nationale de Administrare a Fondului
Piscicol;
d)
tarife pentru desfasurarea activitatii
de acvacultura in bazinele piscicole naturale;
e)
venituri obtinute din contracte de arenda, precum si
cele obtinute in baza altor contracte;
f)
venituri provenite din activitati comerciale;
g)
venituri din dobanzi bancare;
h)
venituri din dividende;
i)
venituri realizate din vanzarea caietelor de sarcini
si a dosarelor de prezentare;
j)
venituri din chirii;
k)
alte venituri.
(3) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
Companiei Nationale de Administrare a Fondului
Piscicol se asigura integral din venituri proprii.
(4)
Constituie cheltuieli ale Companiei Nationale de
Administrare a Fondului Piscicol urmatoarele:
a)
cheltuieli pentru finantarea programelor de populare
si repopulare;
b)
cheltuieli pentru finantarea activitatii
de cercetare, pentru protectia resurselor acvatice
vii, pentru stabilirea capturilor totale admisibile, pentru studii de promovare
si marketing a produselor piscicole;
c)
cheltuieli pentru finantarea construirii
infrastructurii necesare pescuitului;
d)
cheltuieli legate de plata onorariilor pentru consultanti,
cabinete sau societati profesionale de avocatura;
e)
cheltuieli aferente lansarii ofertei de vanzare pe piata de capital,
inclusiv comisioanele si taxele;
f)
costuri implicate de inchiderea operationala,
reorganizarea si/sau lichidarea societatilor
comerciale cu profil piscicol;
g)
plata rapoartelor de evaluare, cheltuieli de publicitate, taxe notariale, taxe
de registru, taxe judiciare si de timbru, taxe pentru avize de mediu;
h)
cheltuieli pentru inregistrarea transferului actiunilor de la Agentia
Domeniilor Statului la Compania Nationala de
Administrare a Fondului Piscicol;
i)
sumele platite efectiv cumparatorilor
in executarea garantiilor acordate acestora si/sau
cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretentiilor
formulate de cumparatori;
j)
sumele platite efectiv concesionarilor in executarea
contractelor de concesiune cu titlu de despagubiri
pentru nerespectarea obligatiilor de mediu, si/sau
cheltuielile efectuate pentru combaterea ori stingerea pretentiilor
formulate de acestia;
k)
cheltuieli cu asigurarile;
l)
sumele platite efectiv tertilor
in vederea pregatirii procesului de concesionare;
m)
cheltuieli corespunzatoare intocmirii
balantei terenurilor, stabilirii bonitatii
terenurilor pe clase de calitate, in vederea calcularii
redeventei, pentru verificarea respectarii
tehnologiilor, alte impozite si taxe;
n)
cheltuieli pentru preluarea, transportul, depozitarea, conditionarea
si valorificarea redeventei in natura;
o)
alte cheltuieli prevazute in bugetul de venituri si
cheltuieli aprobat.
(5)
Sumele ce se vireaza la bugetul de stat se stabilesc
ca diferenta intre veniturile totale incasate efectiv pana la finele semestrului si cheltuielile
totale efective pentru aceeasi perioada.
(6)
Virarea sumelor calculate conform alin.(5) se efectueaza
in termen de 30 de zile de la data expirarii
semestrului incheiat.
(7)
Compania Nationala de Administrare a Fondului
Piscicol are obligatia sa deruleze fondurile
rezultate din activitatile desfasurate
prin conturi deschise la trezoreria statului.
(8)
Bugetul de venituri si cheltuieli al Companiei Nationale
de Administrare a Fondului Piscicol se aproba prin hotarare
a Guvernului.”
7.
Articolul 12 se abroga.
8.
Articolele 131 si 132 se modifica si vor avea urmatorul cuprins :
„Art.
131. - (1) Licenta de pescuit este un
document, netransmisibil, emis de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura pe baza datelor inregistrate in Fisierul navelor
si ambarcatiunilor de pescuit, care da dreptul unei
nave/ambarcatiuni sa desfasoare
activitatea de pescuit comercial, si care va cuprinde date privind
proprietarul, sau, dupa caz, administratorul navei/ambarcatiunii, caracteristicile tehnice ale acesteia, zona
de pescuit, metodele, uneltele si echipamentele de pescuit prevazute
la bord, precum si perioada de valabilitate.
(2)
In cazul transmiterii proprietatii navei/ambarcatiunii, in termen de 30 de zile de la data
transmiterii, noul proprietar va comunica Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura schimbarea
proprietarului, in vederea eliberarii unei noi licente de pescuit.
(3) Neutilizarea
licentei de pescuit pe o durata de 60 de zile, fara o cauza justificata, in timpul perioadei sale de
valabilitate, va fi considerata ca o renuntare a
titularului la activitatea de pescuit, procedandu-se
la excluderea definitiva a navei/ambarcatiunii din fisier.
(4)
Navele si ambarcatiunile de pescuit au obligatia de a avea la bord licenta
de pescuit.
Art.
132. - (1) Autorizatia de pescuit in scop
comercial si/sau recreativ/sportiv este un document eliberat de administratorii
resurselor acvatice vii si va contine date
referitoare la identificarea navei/ambarcatiunii,
perioada de valabilitate, zona de pescuit, modalitatea de pescuit si cota
alocata pe specii.
(2)
Un ansamblu de nave/ambarcatiuni cu aceleasi caracteristici si care activeaza
in aceeasi zona de pescuit va putea primi o autorizatie colectiva de pescuit.
(3) Autorizatia de pescuit in scop comercial se va elibera si
in cazul exercitarii activitatii
de pescuit in ape ce nu apartin jurisdictiei
sau suveranitatii romane de catre
Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale, in conformitate cu prevederile
acordurilor internationale incheiate
de Romania.
(4) Detinatorii autorizatiilor de
pescuit in scop comercial si/sau recreativ/sportiv sunt obligati
sa marcheze zonele care fac obiectul acestora, in termen de 30 de zile de la
data eliberarii autorizatiilor,
sub controlul administratorului resurselor acvatice vii.
(5)
Capturarea reproducatorilor din bazinele piscicole
naturale, necesari activitatilor de reproducere
artificiala din amenajarile piscicole, se face in
baza unei autorizatii speciale eliberate de Agentia Nationala pentru Pescuit
si Acvacultura, cu acordul administratorului resurselor acvatice vii.”
9.
Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art.
22. – Administratorii si beneficiarii dreptului de pescuit exercita cu personal
specializat paza resurselor acvatice vii, a exploatarii
acestora, controlul activitatilor de pescuit,
combaterea pescuitului ilegal, furturilor, distrugerilor si degradarilor.”
10. Dupa articolul 22, se introduc articolele 221,
222 si 223 cu urmatorul
cuprins:
„Art.
221. – Personalul de paza este dotat, in conditiile
legii, cu armament si echipament corespunzator.
Art.
222. –In timpul exercitarii atributiilor de serviciu, personalul de paza este asimilat
personalului care indeplineste o functie
ce implica exercitiul autoritatii
publice.
Art.
223. – La nivelul structurilor teritoriale proprii, organizarea activitatii de paza este reglementata prin statutul
administratorilor.”
11.
Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins
:
„Art.
26. – Unitatile de politie, ale Politiei de frontiera
si ale Jandarmeriei sprijina actiunile
de paza a resurselor acvatice vii, potrivit atributiilor
ce le revin in temeiul legii.”
12.
Articolul 28 se abroga.
13.
Articolul 30 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art.
30. – (1) Licentierea agentilor
economici care desfasoara activitate de acvacultura,
se face conform prezentei ordonante de urgenta, de catre Agentia Nationala
pentru Pescuit si Acvacultura.
(2) Agentii economici care poseda autorizatie
de pescuit in scop comercial in bazinele piscicole naturale in care se poate desfasura si activitate de acvacultura, pot desfasura aceasta activitate, la cerere, in baza unei licente de acvacultura si a platii
unui tarif anual, al carei nivel se stabileste in baza productivitatii
naturale, platit administratorilor resurselor
acvatice vii.
(3)
Productivitatea naturala a bazinelor piscicole naturale in care se poate
practica acvacultura se stabileste de o institutie de cercetare de profil, in baza studiilor
efectuate si se aproba de Agentia Nationala
pentru Pescuit si Acvacultura.
(4)
In cadrul Agentiei Nationale
pentru Pescuit si Acvacultura se infiinteaza
Registrul unitatilor de productie
din acvacultura, cu caracter administrativ, care va cuprinde toate unitatile si instalatiile
folosite pentru activitatea de acvacultura. In registru se vor mentiona date privind proprietarul sau administratorul unitatii, date tehnice de constructie
si functionare precum si speciile cultivate.
(5) Unitatile de productie incluse in
Registrul unitatilor de productie
din acvacultura vor primi licenta de acvacultura
pentru o perioada determinata, eliberata de Agentia Nationala pentru Pescuit si Acvacultura.
(6)
Orice modificare privind schimbarea proprietarului sau administratorului precum
si modificarile privind capacitatea de productie, si speciile cultivate, trebuie comunicata, in
termen de 30 de zile de la data modificarii
survenite, Agentiei Nationale
pentru Pescuit si Acvacultura, in vederea reactualizarii
registrului si eliberarii unei noi licente de acvacultura, dupa
caz.”
14.
Articolul 351 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art.
351. – Introducerea in cultura a speciilor de pesti
sau de alte vietuitoare acvatice noi, provenite din
import, se face cu avizul prealabil al Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura si al autoritatii publice centrale pentru protectia
mediului si gospodaririi apelor.”
15.
Articolul 3825 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art.
3825 (1) Anual, la propunerea Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura, prin ordin comun
al ministrului agriculturii, padurilor si dezvoltarii rurale si al ministrului mediului si gospodaririi apelor se vor stabili, perioadele si zonele de
prohibitie a pescuitului, precum si zonele de protectie a resurselor acvatice vii.
2)
Perioadele si zonele de prohibitie se stabilesc cu
respectarea prevederilor cuprinse in anexele nr.1 si 2 la prezenta lege.
3) In
zonele de protectie pot fi incluse zone de
reproducere, de hranire si/sau de iernare ale unor
specii de pesti si alte vietuitoare
acvatice cu valoare economica si/sau ecologica deosebite, sau aflate in
pericol.
4) In
zonele de protectie, sunt interzise total sau partial activitatea de pescuit, lucrarile
hidrotehnice sau activitatile economice care pun in
pericol echilibrul ecosistemelor acvatice protejate, cu exceptia
pescuitului in scop stiintific si a masurilor de
prevenire a inundatiilor.
5)
Zonele de protectie se aproba de Agentia
Nationala pentru Pescuit si Acvacultura la propunerea
administratorilor resurselor acvatice vii din domeniul public.
6)
Pentru apele care constituie frontiera de stat, perioadele de prohibitie, regulile de pescuit, precum si zonele de protectie a resurselor acvatice vii se stabilesc in
concordanta cu conventiile internationale
incheiate cu statele riverane.
7)
Persoanele fizice sau juridice, care folosesc apele din domeniul public in alte
scopuri decat cel piscicol, sunt obligate sa ia
masurile necesare pentru a impiedica perturbarea
regimului hidrologic natural, distrugerea habitatelor speciilor de flora si
fauna, precum si absorbtia resurselor acvatice vii
prin statiile de pompare.
8)
Administratorii si beneficiarii resurselor acvatice vii din bazinele piscicole
naturale au obligatia sa execute lucrari
pentru protectia si refacerea habitatelor naturale
16.
Articolele 551 – 554 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“Art.
551. - Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 5.000.000 la 10.000.000 de lei:
a)
plasarea uneltelor de pescuit fixe sau in deriva pe mai mult de doua treimi din
latimea raurilor sau a
canalelor;
b)
utilizarea setcilor sau avelor, de orice fel, in cadrul complexului lagunar Razelm-Sinoe, in ghiolurile Belciuc-Erenciuc
si in lacurile litorale;
c)
nemarcarea uneltelor de pescuit sau a zonelor de pescuit;
d)
neducerea la indeplinire la termenele si in conditiile stabilite, a masurilor dispuse de catre inspectorul piscicol.
Art.
552. - Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 10.000.000 la 30.000.000 de lei:
a)
oprirea, abaterea apelor curgatoare sau scurgerea
apei totala/ partiala din bazinele piscicole
amenajate, fara acordul administratorului,
proprietarului sau detinatorului folosintei
piscicole;
b)
introducerea in bazinele piscicole naturale sau bazinele piscicole amenajate, fara avizul Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura a speciilor,
raselor sau hibrizilor de resurse acvatice vii, altele decat
cele existente;
c)
lipsa licentei pentru desfasurarea
activitatii de acvacultura.
Art.
553. - Urmatoarele fapte constituie contraventie si se sanctioneaza
cu amenda de la 16.000.000 la 32.000.000 de lei:
a) retinerea la bord, transbordarea, descarcarea
sau comercializarea exemplarelor sub dimensiunea minima legala;
b)
pescuitul lostritei fara autorizatie speciala eliberata de administratorul
resurselor acvatice vii;
c)
refuzul de a permite accesul personalului autorizat pentru controlul navelor/ambarcatiunilor, autovehiculelor, in unitatile
de acvacultura, precum si in perimetrul bazinelor piscicole exploatate prin
pescuit recreativ/sportiv sau comercial;
d) neinscrierea sau stergerea numarului de identificare a navelor/ambarcatiunilor
de pescuit, precum si a navelor/ambarcatiunilor
auxiliare de pescuit.
Art.554.
- Urmatoarele fapte constituie contraventie
si se sanctioneza cu amenda de la 30.000.000 la
40.000.000 de lei:
a)
distrugerea sau degradarea din culpa a digurilor, barajelor si canalelor, a
taluzurilor si malurilor, a instalatiilor
hidrotehnice aferente amenajarilor piscicole;
b)
distrugerea sau degradarea din culpa a trecatoarelor
pentru pesti, a toplitelor
si a cascadelor podite;
c)
distrugerea, degradarea sau micsorarea din culpa a
zonelor de protectie perimetrala a bazinelor
piscicole amenajate;
d)
neinstalarea sau distrugerea dispozitivelor care impiedica
intrarea pestilor in sistemele de alimentare cu apa, irigatii, precum si in instalatiile
hidroenergetice;
e)
neluarea, la constructia sau golirea lacurilor de
acumulare, a masurilor pentru curatarea zonelor de
pescuit si pentru protejarea si salvarea resurselor acvatice vii;
f)
aruncarea sau depozitarea rumegusului, deseurilor menajere si zootehnice si a oricaror
materii si materiale, produse si substante poluante
pe malurile raurilor, paraielor,
lacurilor, baltilor si bazinelor piscicole amenajate;
g)
pescuitul cu momeli metalice si cu pesti artificiali
in raurile populate cu lostrita;
h)
prinderea pestelui cu unelte de plasa si cu pripoane
in raurile si lacurile din zona de munte precum si in
raurile colinare si de ses
cu exceptia Dunarii si
Prutului.
i)
pescuitul in scop comercial pe cursul unei ape curgatoare
in zona de 500 metri aval de baraj;
j)
neexecutarea lucrarilor pentru protectia
si refacerea habitatelor naturale ale resurselor acvatice vii.”
17.
Articolul 561 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„
Art. 561. – (1)Urmatoarele fapte
constituie infractiune si se sanctioneza
cu amenda de la 50.000.000 la 100.000.000 de lei:
a)
lipsa licentei de pescuit pentru nave si ambarcatiuni si/sau a autorizatiei
de pescuit;
b)
producerea, importul, comercializarea, detinerea sau
folosirea la pescuit de catre persoanele neautorizate
a navoadelor, voloacelor, a setcilor, avelor,
prostovoalelor, varselor, vintirelor, precum si altor
tipuri de unelte de pescuit comercial;
c)
pescuitul cu unelte de pescuit avand ochiul de plasa
sub dimensiunile minime prevazute de lege;
d)
reducerea debitului si a volumului de apa in amenajarile
piscicole , in scop de furt, respectiv pentru pescuit ilegal;
e) inchiderea, obturarea, bararea cu garduri pescaresti sau cu unelte de pescuit de orice fel a
canalelor si a garlelor de legatura
cu lacurile, baltile sau terenurile inundate, de catre persoane neautorizate;
f)
furtul de peste prin orice mijloace si metode din amenajarile
piscicole.
(2)
Tentativa se pedepseste.”
18. Dupa articolul 561 se introduce articolul 562
cu urmatorul cuprins:
„Art.
56(2). – (1)Urmatoarele fapte constituie infractiune si se sanctioneaza cu
amenda penala de la 300.000.000 la 800.000.000 lei:
a)
pescuitul in scop comercial, in bazinele piscicole naturale, prin orice metode
si mijloace, a pestilor sau a altor vietuitoare acvatice, in perioada de prohibitie,
precum si distrugerea icrelor embrionate de peste din zonele de reproducere
naturala;
b)
producerea, importul, confectionarea, detinerea, sau comercializarea uneltelor de pescuit din
plasa monofilament;
c)
pescuitul cu ostia, sulita, tepoaica
si cu orice alte unelte intepatoare si agatatoare, prin greblare sau harponare;
d)
pescuitul sau omorarea deliberata a mamiferelor
marine;
e)
pescuitul electric neautorizat, pescuitul cu materiale explozive, pescuitul cu substante toxice si narcotice de orice fel, pescuitul cu
unelte de plasa monofilament, precum si folosirea
armelor de foc in scopul omorarii pestilor
sau a vietuitoarelor acvatice;
f)
pescuitul sturionilor sau a lostritei sub
dimensiunile legale in alt scop decat pentru
repopulare;
g) detinerea, transportul sau comercializare ilegala a pestelui, icrelor si produselor din peste, fara documente legale.
(2)
Tentativa se pedepseste.
(3) Urmarirea si judecarea infractiunilor
prevazute la alin. (1) se fac in regim de urgenta,
potrivit dispozitiilor codului de procedura penela privind urmarirea si
judecarea infractiunilor flagrante.”
19.
Articolul 571 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art.
571. - Cand infractiunile
prevazute la art.56(1) si art.56(2) sunt
savarsite de persoane cu atributii
de constatare a contraventiilor si infractiunilor, la prezenta lege, pedepsele se dubleaza.”
20.
Articolul 611 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art.
611. – (1) Cuantumul despagubirilor
datorate pentru pagube cauzate resurselor acvatice vii prin infractiuni/contraventii se stabileste de experti, se hotaraste de instantele judecatoresti si
revine dupa caz, bugetului de stat si/sau administratorilor
resurselor acvatice vii din bazinele piscicole naturale, si/sau proprietarilor/detinatorilor bazinelor piscicole amenajate .
(2)
Pentru stabilirea despagubirilor datorate pentru
pagube cauzate resurselor acvatice vii, prin contraventii/infractiunii savarsite in
perioada de prohibitie, in perimetrul rezervatiilor sau al bazinelor piscicole amenajate, se va
avea in vedere triplul pretului de piata, pe specii, pentru peste si alte vietuitoare
acvatice, din ziua si zona in care s-a savarsit
fapta.”
21.
Articolul 621 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art.
621. – (1) Sunt supuse confiscarii
uneltele si ambarcatiunile de pescuit, mijloacele de
transport, armele de foc si orice alte bunuri care au fost folosite la savarsirea faptei.
(2)
Bunurile rezultate din savarsirea contraventiei/infractiunii, constand in peste,
icre, alte vietuitoare si produse acvatice, sunt, de
asemenea, supuse confiscarii.
(3)
In cazurile de confiscare a bunurilor prevazute la
alin. (1) si alin. (2) organele de constatare dispun, prin documentul incheiat, valorificarea lor in conditiile
legii.”
22.
Articolul 631 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
„Art.
631. –Constatarea faptelor ce constituie contraventii
sau infractiuni si aplicarea sanctiunilor
contraventionale la prezenta Lege, se face de catre personalul cu drept de control din cadrul Inspectiei Piscicole, de personalul abilitat din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor, de
personalul cu drept de control al Garzii Nationale de Mediu si de catre
personalul cu drept de control din cadrul Administratiei
Rezervatiei Biosferei „Delta Dunarii”,
pentru zona sa de responsabilitate, precum si de catre
persoanele imputernicite prin ordin al ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii
rurale.”
23.
La Anexa nr. 4 punctele 3, 4, 5, 6 se abroga.
24.
Punctul 7 al Anexei nr.4 va avea urmatorul cuprins:
„7.
Metodele de pescuit, uneltele de pescuit si dimensiunile minime ale ochiurilor
plaselor folosite la confectionarea uneltelor de
pescuit se stabilesc, anual, prin ordinul de prohibitie.”
„Art.
II. (1) Prevederile articolului 75 se duc la indeplinire
in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2)
Prevederile alin. (3) al art. 9 se duc la indeplinire
in termen de 15 zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta.”
“Art.
III. In termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului proiect de
ordonanta de urgenta, prin ordin al ministrului
agriculturii, padurilor si dezvoltarii
rurale, se va stabili modul de atribuire si modelul autorizatiilor
si permiselor de pescuit, la propunerea Agentiei Nationale pentru Pescuit si Acvacultura.”
„Art.
IV. Agentia Nationala
pentru Pescuit si Acvacultura, stabileste, in termen
de 6 luni de la intrarea in vigoarea a prezentului proiect de ordonanta de urgenta, modul de operare a Registrului unitatilor de productie din
acvacultura, criteriile si conditiile de acordare a licentei de acvacultura precum si perioada de valabilitate
a acesteia.”
„Art.
V. Legea nr.192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul si acvacultura
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr.627 din 2 septembrie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin
prezenta ordonanta de urgenta, se va republica dandu-se textelor o noua numerotare.”